Як отримати право власності на будинок в селі

Дата: 16.06.2020 16:27
Кількість переглядів: 1491

Фото без опису

Голопристанський місцевий центр з надання безоплатно вторинної правової допомоги інформує про те як отримати право власності на будинок в селі

У Вас є будинок в селі, в якому ви живете, але на руках немає документів, які підтверджують право власності на нього? В такому випадку, не забувайте: лише факт проживання, навіть при наявності прописки, навіть протягом багатьох років, не дає підстав вважати будинок вашою власністю. Адже неоформлений будинок з точки зору законодавства - це лише будівельні матеріали. Це позбавляє вас можливості повноцінно керувати будинком. А саме продавати його, дарувати, оформляти в спадщину. Без оформлення будинку в селі абсолютно неможливо провести і підключити газ, світло, оскільки представники обласних установ навіть не будуть розглядати можливість підключення комунікацій, якщо відсутнє право власності.

 

Що ж робити? Як оформити (узаконити) будинок в селі, якщо немає документів?

Для того, щоб оформити будинок без документів в Україні, існує кілька варіантів. Закон розділяє порядок процедури оформлення права власності в залежності від того, в якому році був побудований будинок - до 5 серпня 1992 року або після. Такий поділ пов'язаний з нормами законодавства, згідно з якими відбувається оформлення права власності на будинок без документів. Також будемо вважати, що площа будинку не перевищує 300 квадратних метрів. Розглянемо обидва випадки, і почнемо з варіанту, коли будинок побудований до 5 серпня 1992 року.

 

Варіант № 1: Будинок побудований до 5 серпня 1992 року

Перш за все вам доведеться провести технічну інвентаризацію будинку. Для початку потрібно зайти в сільраду і подати заяву на отримання виписки з позагосподарської книги. Після отримання виписки необхідно звернутися в бюро технічної інвентаризації для отримання висновку про технічний стан будинку, саме цей документ є підставою для оформлення права власності на будинок в селі, побудований до 1992 року. Перелік документів, необхідних для отримання висновку, можна знайти на сайтах організацій, що займаються проведенням таких робіт. В основному, це такі документи:

  • Паспорт.
  • Ідентифікаційний код.
  • Документ, що підтверджує володіння земельною ділянкою.
  • Довідка про склад сім'ї.
  • Виписка з позагосподарської книги.

Після того, як БТІ проведе інвентаризацію, вам необхідно знову звернутися до сільради, на цей раз вже з заявою про надання дозволу на оформлення права власності, з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно. І нарешті, останнім кроком буде реєстрація права власності на будинок в місцевому центрі надання адміністративних послуг.

 

Варіант № 2: Будинок побудований після 5 серпня 1992 року

Перший крок - проведення технічної інвентаризації будинку. Раніше цим займалася Державна реєстраційна служба України, але в 2016 році вона була ліквідована. В даний час існує безліч приватних БТІ, які на ваше замовлення виготовлять технічний паспорт будинку та всіх прилеглих будівель, що знаходяться на вашій земельній ділянці. Після того, як фахівець виїде на місце і проведе заміри, до моменту отримання технічного паспорта проходить від 10 днів до 1 місяця.

Наступним кроком буде звернення із заявою в Державну архітектурно-будівельну інспекцію (ДАБІ). При цьому необхідно самостійно заповнити декларацію про готовність об'єкта до експлуатації, докласти технічний паспорт і документ, що підтверджує ваше володіння земельною ділянкою. Це може бути державний акт, свідоцтво на право власності, виписка з реєстру нерухомості. Після отримання від ДАБІ зареєстрованої декларації про готовність до експлуатації, подаємо пакет документів у ЦНАП до державного реєстратора.

Перелік документів для реєстрації наступний:

 

  • Паспорт.
  • Ідентифікаційний код.
  • Документ, що підтверджує володіння земельною ділянкою.
  • Копія кадастрового плану земельної ділянки.
  • Декларація про готовність об'єкта до експлуатації, зареєстрована в ДАБІ.
  • Технічний паспорт на будинок.

Державний реєстратор реєструє будинок, а ви отримуєте виписку з реєстру прав на нерухоме майно. З цього моменту можете себе привітати - ви стали повноправним власником будинку в селі і можете здійснювати з ним будь-які дії - продавати, дарувати, міняти, закладати, оформляти у спадок.

При цьому врахуйте один важливий нюанс: незалежно від дати спорудження будинку, у вас обов'язково повинні бути документи на земельну ділянку! Тобто, фактично, відправною точкою для подальшого оформлення документів на право власності будинку в селі є документи, що підтверджують право власності на землю. Якщо ж немає документів ні на землю, ні на будинок, то узаконити будинок без документів буде дуже проблематично, адже це практично самозахоплення землі та самовільна забудова. В такому випадку, вам необхідно звернутися за отриманням консультації у юристів, які займаються вирішенням подібних питань, оскільки вирішити дану проблему самостійно, без звернення до професіоналів, у вас навряд чи вийде.

 

Що робити, якщо в селі є будинок, в якому ніхто не живе?

Як оформити і узаконити такий безхазяйний будинок в селі? На превеликий жаль, в наш час безгоспні будинки в селі стають звичайним явищем. Колишні власники вмирають, спадкоємців немає, ось і виходить, що начебто і будинок є з земельною ділянкою, і нікому не належить, і є безліч молодих сімей, які бажають привести його в порядок і жити в ньому. Місцеві органи самоврядування начебто не проти передати його у володіння, але ніхто толком не знає, яка процедура передбачена для того, щоб оформити нічийний будинок в селі.

Згідно з Цивільним кодексом України, безгосподарська річ - це річ, яка не має власника. При цьому, якщо власник відомий, але просто невідоме його місцезнаходження, то такий будинок не вважається нічийним. Нічийний будинок береться на облік в сільраді з поданням відповідного оголошення в засобах масової інформації. Після цього через рік на підставі рішення суду будинок переходить у власність сільради, яка в подальшому має право передати його тим особам, які найбільше цього потребують. Такі особи після проходження відповідної процедури стають повноцінними власниками колись безгосподарського будинку в селі. При цьому місцеві органи самоврядування повинні керуватися постановою Ради Міністрів СРСР від 11 грудня 1984 N 470 «Про затвердження Правил обліку громадян, які потребують покращення житлових умов, і надання їм жилих приміщень».

Поряд з цим, є ще одна норма законодавства - набута давність, тобто якщо особа протягом 10 років відкрито і безперервно користується будинком, то така особа має право подати позов до суду про визнання права власності на цей будинок. Процес непростий, але кінцевий результат вартий того. Перш за все, перед поданням позовної заяви, потрібно зібрати і підготувати докази для суду: період володіння будинком, за яких обставин і на підставі чого почалося володіння, відомості про колишніх власників. Також необхідно врахувати, що заявити про набуту давності можна з будь-якого періоду, але при розрахунку терміну безперервного використання будинком суд буде відштовхуватися від 1 січня 2001 року. Термін проживання в будинку до цього періоду враховуватися не буде.

У той же час, існує ще один, третій, напевно найпростіший спосіб - визнати спадщину відумерлою. Орган місцевого самоврядування (сільрада) в порядку статті 1277 Цивільного кодексу України подає до суду позов про визнання спадщини відумерлою. Після відповідного рішення суду та вступ ним в законну силу, безгосподарський будинок стає власністю сільради, яка в свою чергу, розпоряджається цим будинком на свій розсуд, з можливістю передати у володіння тим жителям села, які потребують житла, для проживання і ведення сільського господарства. Тому, якщо вам відомо про наявність будинку без господаря в селі, який підходить за всіма параметрами для проживання вашої сім'ї, сміливо звертайтеся із запитом до органів місцевого самоврядування, підганяйте чиновників, і в результаті нагородою стане оформлення права власності на цей будинок.

Таким чином, якщо ви є власником будинку в селі, не полінуйтеся виділити свій вільний час, щоб зайнятися паперовою тяганиною, результатом якої стане оформлення права власності на нього, з отриманням всіх передбачених законодавством документів.

За матеріалами сайту

https://protocol.ua/ua/yak_otrimati_pravo_vlasnosti_na_budinok_v_seli_yaksho_nemae_dokumentiv/

Також додатково нагадаємо, що: звернувшись до Голопристанського місцевого центру з надання БВПД громадяни мають можливість отримати правові консультації з будь-яких питань, допомогу в складанні документів процесуального характеру та скористатись послугами адвоката абсолютно безкоштовно. Роботу адвоката оплачує держава.

Голопристанський місцевий центр з надання

безоплатної вторинної правової допомоги


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь